Former for angst

Alle kan blive bange, men indimellem tager det overhånd og bliver til en tilstand, som kan være meget svær at håndtere og leve med. Angsttilstanden kan have mange ansigter og tage mange forskellige former og det kan samtidig være meget skræmmende og uoverskueligt, for den angstramte. Der findes mange forskellige angsttilstande, såsom:

Generaliseret angst - panikangst - posttraumatisk stressforstyrrelse ( PTSD ) - OCD - forskellige fobier, med mere.

Angst er ofte en meget kompleks og diffus følelse. Det er derfor meget vigtigt, at være grundig og kigge på alle aspekter, omkring angsten.

Behandling af angst

Behandlingen af angst er som oftest baseret på:

Kognitiv adfærdsterapi - psykodynamisk samtaleterapi.

Kognitiv adfærdsterapi bygger på at man gradvist og lidt efter lidt, udsætter sig selv for det man er bange for. Målet er at man efterhånden kan håndtere situationen, er tryg ved den og at det nu er personen, som har styringen med situationen og ikke angsten.

Kognitiv terapi, hvor man analyserer på de tanker og forestillinger, som har forbindelse til angsten.

Psykodynamisk samtaleterapi, hvor man fokuserer på angsten, men også kigger på resten af personligheden og livet i almindelighed.

Det vil altid være en individuel vurdering, hvad der virker optimalt for den enkelte. Nogen gange er det kognitiv terapi, andre gange er det psykodynamisk terapi og andre gange igen er det en kombination af begge dele.  

- Vi vil finde frem til den terapiform, som lige virker for dig! -